diumenge, 9 de setembre del 2012

4 GUIA PER A LA LECTURA D'IMATGES.


ICONOGRAFIA BÀSICA DE LA CULTURA OCCIDENTAL.
Guia per a la lectura d’imatges.


Títol: "La temptació"
Autor: William Strang
Textos: Gènesis 3, 1-18

Nivell 1)

Descripció natural. (El que veiem)
Utilitzarem la pauta següent. Dividint l’obra en quatre parts:




Superior: dreta i esquerra
Inferior: dreta i esquerra.
A continuació explicarem detalladament el que veiem a cadascuna de les parts.
Part superior dreta:
Un paisatge amb muntanyes suaus, algunes roques, arbres llunyans, les branques d’un arbre, part del tors i una cama plegada d’un home que s'agafa el cap amb una mà i la mà amb una poma(?) d'una dona.
Part superior Esquerra:
El mateix paisatge però més suau com si fos una vall, el cos d'una dona, un arbre amb branques i fruits i una serp encerclant l’arbre, el cap d'un lleopard.
Part inferior dreta:
Paisatge, roca, un riu o llac, la cama dreta de l'home, assegut en una pedra, matolls i un conill.
Part inferior Esquerra:
La soca de l'arbre, el cos del lleopard, les cames d'una dona repenjada en unes roques.

Nivell 2)
Descripció interpretativa. (Abans de contestar aquest nivell, sinó tenim notícies del que veiem, hauríem de fer el tercer)
En un paisatge irreconeixible (ideal?), Eva despullada li ofereix el fruit d’un arbre a un Adam, -també despullat- que amb gest preocupat i pensatiu sembla rumiar si l’agafa o no. Mentre una serp els observa i un lleopard pacífic (no salvatge, ni agressiu) i un conill tranquil (no té por del lleopard ni dels humans) comparteixen, o assisteixen a la situació.

Nivell 3)
Fonts que ens ajuden la interpretació.
Títol de l’obra: “La temptació”
Subtítol:
Autor: William Strang.
Biografia: Lloc i data de naixement i de defunció; fets més significatius de la seva vida; obres importants (2 o 3) i d’altres dades de l’autor: Estil, evolució, etc. Ho cercarem per internet. Caldria com a mínim cercar dos biografies, dons ja sabeu que per la xarxa hi ha moltes informacions falses.

Wlliam Strang (1859-1921), escocés. Es un pintor realista. Alumno de Alphonse Legros con el que aprende grabado convirtiéndose en uno de los más importantes grabadores de Escocia. Ha pintado de manera realista, con algunas influencias del simbolismo belga, caracterizándose por la intensidad psicológica que consigue.

Característiques del moviment artístic en el que s’inclou: Realisme.

En aquest cas no ens cal.
Textos: Anem a la pàgina web: http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=ca  i cerquem els versicles que ens interessin per a poder interpretar l'obra.
Genesis 3 1-18
“La serp era el més astut de tots els animals que el Senyor-Déu havia fet.
Preguntà, doncs, a la dona:
--Així, Déu us ha dit que no mengeu dels fruits de cap arbre del jardí?
La dona va respondre a la serp:
--Podem menjar dels fruits de tots els arbres del jardí, 
però dels fruits de l'arbre que hi ha al mig del jardí, Déu ha dit que no en mengem ni els toquem, perquè moriríem.
La serp li va replicar:
--No, no moriríeu pas! 
Déu sap que, si un dia en menjàveu, se us obririen els ulls i seríeu igual com déus: coneixeríeu el bé i el mal.
Llavors la dona, veient que el fruit de l'arbre era bo per a menjar i feia goig de veure, i que era temptador de tenir aquell coneixement, en va collir i en va menjar; i va donar-ne també al seu home, que en menjà amb ella. 

Amb aquestes dades podem completar els apartats 2 i si ens es possible el 4


Nivell 4)

Interpretació iconològica.
La serp, enviada per Satanàs, ofereix a Eva innocent, doncs va despullada, el fruit de l’arbre del coneixement del Bé i del Mal, la tempta amb la idea de que menjant aquest fruit: “serieu igual com déus: coneixeríeu el bé i el mal”. Eva  després de tastar-la, li va donar també al seu home (també innocent) qui –després de dubtar i conscient de que feia mal- també en va menjar, contravenint l’ordre expressa de Deu: “podem menjar de tots els arbres del jardí menys del que hi ha al mig...”
L’església va considerar Eva –la dona- la màxima responsable de la “caiguda” d’això se’n derivaran gravíssimes conseqüències per a les dones –en particular- i per la humanitat en general.
En aquesta obra veiem com es desenvolupa aquesta acció en el Paradís terrenal, on havia posat Deu la parella humana i tots els altres animals i plantes, que fins aquell moment vivien en perfecta harmonia, representats pel  pacífic lleopard i el tranquil conill, al costat dels personatges.
Aquest tema ha estat representat per una llarga sèrie d’artistes de totes les èpoques i estils, tant en pintura com en escultura. La més significativa d’aquestes la de Miquel Àngel a la Capella Sixtina. 

Recordeu que les respostes les heu de fer arribar per correu electrònic a l'adreça terraxaman@gmail.com abans dels dimecres a les 24 h. En el assumpte heu de posar el vostre cognom i nom i el títol de l'exercici que envieu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada